Telefonie

Wat is traditionele telefonie?
Telefoons met krulsnoeren en draaischijven? Niet bepaald. Traditionele telefonie onderscheidt zich van andere telefonieoplossingen door het transportmedium. De laatste jaren is telefonie over een ip-netwerk sterk in opkomst. Vooral omdat dit in gebruikskosten goedkoper is dan wanneer er standaard telefoonlijnen wordt gebruikt. Cruciale verbindingen, zoals alarminstallaties, lifttelefoons, noodlijnen bij bedrijven en huisartsen, worden nog steeds via de betrouwbare analoge- en ISDN lijnen aangesloten.

VoIP biedt zeker zijn voordelen maar heeft ook een belangrijk nadeel. Als een verbinding binnen analoge telefonie slecht is dan manifesteert zich dat doorgaans door ruis. Dit kan vervelend zijn maar is vaak voor de communicatie niet erg storend; ook met ruis is spraak vaak goed te begrijpen. Bij VoIP daarintegen is storing vaak te merken als een stotterend signaal. Storing op een VoIP lijn is vaak vervelender, maar het komt bij goede verbindingen zelden voor.

Bij een eventuele storing in het IP-netwerk kan uw bedrijf telefonisch en per e-mail niet meer bereikbaar zijn. Bij eventueel uitval kan het telefoonverkeer automatisch omgeleid worden naar een ander (mobiel) telefoonnummer. Zou blijft uw bedrijf altijd bereikbaar!

Voice Over IP (VoIP)

Een ding is zeker, telefonie blijft nog steeds telefonie. Voor de gebruiker hoeft er in principe niks te veranderen bij een overstap van traditionle telefonie naar VoIP telefonie. De 'achterkant' verandert echter wel en de mogelijkheden worden uitgebreider.

Apart VoIP netwerk
Binnen grotere netwerken is het aan te raden om voor VoIP gebruik te maken van een afgeschermd deel van het netwerk en een aparte internetverbinding. Bij bedrijven tot 5 aansluitingen is dit doorgaans niet noodzakelijk, tenzij telefonie een bedrijfskritsche functie heeft. In dat geval heeft het de voorkeur om een snelle en betrouwbare internetverbinding, alleen voor telefonie, af te sluiten.

Quality of Service
Voice over IP (VoIP) maakt het mogelijk om telefoongesprekken te voeren over het internet, bedrijfsnetwerk of ander IP-netwerk. Dat is voor het beheer ideaal maar kent ook een nadeel omdat datanetwerken in het beginsel niet ontworpen zijn voor 'real-time' verkeer. De oplossing hiervoor is Quality of Service. Dit zorgt er voor dat bepaald netwerkverkeer voorrang krijgt boven ander verkeer. Zo is het mogelijk door middel van een juiste configuratie bandbreedte te reserveren voor VoIP of streaming audio / video.

Extra functionaliteit
VoIP telefonie heft de beperkingen op van de traditionele telefonie. Met IP telefonie is het eenvoudig direct instellingen te wijzigen, nieuwe functies toe te voegen en interne telefoonaansluitingen eenvoudig te verhuizen. Daarnaast voegt deze technologie de communicatiemidelen van uw bedrijf, zoals e-mail, fax en mobiele telefonie, samen.

VoIP telefonie maakt communicatie mogelijk tussen svestigingen over de hele wereld zonder dat het tarief voor internationaal telefoonverkeer in rekening wordt gebracht. Dat klinkt erg interessant maar voor de zakelijke beller staan bereikbaarheid, betrouwbaarheid en kwaliteit voorop. Laat u daarom goed voorlichten over de uitgebreide opties en mogelijkheden.

Mobiele telefonie
Mobiele telefonie is niet meer weg te denken binnen de onderneming. Medewerkers moeten tegenwoordig altijd en overal bereikbaar zijn en online kunnen werken. Oplossingen die extra functionaliteit bieden maar die ook beheersbaar moeten blijven.

Mobiele telefonie is complex. Diverse aanbieders, diverse abonnementsvormen. Om de juiste keuze te maken is specialistisch advies noodzakelijk. Prolec schept duidelijkheid door helder en inzichtelijk advies te geven.

Geïntegreerd in uw bedrijfsnetwerk
Als u kiest voor Android, Windows Mobile, iPhone of iPad Prolec verzorgt een perfecte integratie met uw hardware en software, waardoor medewerkers efficiënter kunnen werken op elke gewenste locatie.

Toestellen integreren in uw bedrijfsnetwerk? Die integratie maakt synchronisatie van bijvoorbeeld e-mail en bestanden mogelijk, waardoor medewerkers altijd kunnen vertrouwen op de juiste gegevens ongeacht waar ze zijn of op welk (mobiel) apparaat ze kijken.